Goed voor jezelf zorgen: vertragen – waarom zou je?

Goed voor jezelf zorgen: vertragen – waarom zou je?

Home » Burn-outpreventie & Stressreductie » Goed voor jezelf zorgen: vertragen – waarom zou je?

De 3 valkuilen van te snel gaan

In ons artikel Goed voor jezelf zorgen: vertragen – hoe snel ga jij? geven we handvatten voor zelfreflectie. Om erachter te komen hoe snel je gaat. Zijn er gebieden in je leven waar je wel héél hard rent? En zou je wel wat rustiger, minder streng voor jezelf en met meer aandacht, willen leven?
Vertragen, waarom zou je? In dit artikel gaan we in op de 3 valkuilen van te snel gaan. Hoe snelheid kan leiden tot Onrust, Onzekerheid en Ontevredenheid.

Wanneer je iemand vraagt “Hoe gaat het?” is het antwoord heel vaak: “druk”. Natuurlijk is er niets mis met een beetje tempo. Maar in een maatschappij waar 1 op de 7 mensen burn-out raakt, is het in ieder geval nuttig om jezelf af te vragen of jouw mate van druk zijn ook lekker voelt.

Je hoeft je immers niet altijd heel druk te voelen. Vertragen kun je leren. 

Vertragen betekent niet, dat je niet meer in actie komt, dat je niets presteert.
Integendeel. Vaak betekent vertragen dat je effectiever en efficiënter wordt.
Vertragen betekent, denk ik, vooral dat je bewuster gaat leven. Met meer aandacht. Met vriendelijker aandacht. Niet zo streng voor jezelf (en anderen) maar mild, met meer compassie. Misschien haak je nu af, maar het zijn juist niet de minst succesvolle mensen die compassie inzetten om met meer passie die dingen te doen waar ze blij van worden en waar ze goed in zijn. 

Bewuster aandacht hebben, op een vriendelijke manier, zodat je blijft leren en groeien, als mens en in je vak, vergt vertragen. Wanneer neem je betere beslissingen? Als je in een Formule 1 wagen over een parcours sjeest, of wanneer je een beetje struint door de duinen?

Dit artikel is eerder verschenen in onze nieuwsbrief ‘Goed voor jezelf zorgen: #4 Vertragen – hoe doe je dat?’ (nr. 48).

Ook elk kwartaal gratis tips en artikelen voor meer balans en ontspanning ontvangen?

Hoe snelheid kan leiden tot Onrust, Onzekerheid en Ontevredenheid

Eén van de dingen waar we als mens flink last van kunnen hebben is ‘een vol hoofd’. Een hoofd dat altijd ‘aan’ staat. Gedachten die maar doorgaan, alsof je in een trein zit die rondjes blijft rijden. 

Je kunt bijvoorbeeld beginnen te denken aan een klusje dat je nog hebt te doen. Doorgaan met de gedachte dat je tuin ook nodig onderhouden moet worden. Vervolgens verzanden in stress omdat je niet toekomt aan die tuin, omdat het op je werk zo druk is. Je daarbij misschien druk maken over wat de buren, of je schoonouders van je rommelige tuin vinden. En uitkomen bij frustratie of een gevoel van falen of moedeloosheid over het feit dat je nog steeds die eerste klus niet hebt opgepakt, omdat je zo piekert. 

  • Of het nu is dat je ’s nachts wakker wordt en in gedachten aan de haal gaat met je to do lijst, of een akkefietje met je collega of leidinggevende… 
  • Of dat je ’s middags moe thuis komt, omdat je hoofd zo vol en zwaar voelt dat al je energie wegvloeit (waar je weer over kan piekeren)…
  • Of dat je je een beetje het slachtoffer voelt van je gedachten en dat je van jezelf zegt: ik zit nooit stil, ik heb die rust nou eenmaal niet…

In al die gevallen ervaar je druk. Druk die vaak samenhangt met de snelheid waarin je leeft. We willen de dingen vandaag klaar of opgelost. We moeten alles behoorlijk goed doen en we moeten sowieso misschien wel wat veel van onszelf. Of we denken dat dingen moeten van anderen. Of dat het nu eenmaal normaal is dat je bepaalde dingen gewoon doet. Eisen die bijdragen aan de druk en snelheid die je kunt ervaren. 

Ik heb geleerd om voor mezelf te kiezen. Ik ben bezig geweest met zelfreflectie en ik herken mijn valkuilen en bepaalde gevoelens en emoties beter. Ik ben minder hard voor mezelf en accepteer het wanneer iets anders loopt dan gepland of verwacht. Die manier van kijken en reflecteren zet ik door.
Marleen, leerkracht

Al dat moeten, die ervaren druk en de snelheid waarin we van het één naar het ander gaan, kunnen leiden tot (flinke):

Onrust: heb ik alles wel (op tijd) op orde?

  • Hoe vaak voel je je gejaagd?
  • Wat maakt dat je druk ervaart? Wat doet dat met je?
  • Wanneer heb je een vol hoofd?
  • Wanneer blijf je malen, piekeren, in een rondje draaien?
  • Hoe uit onrust zich in je lichaam? Waar voel je spanning?

Onzekerheid: kan ik het allemaal wel aan en doe ik het goed genoeg?

  • Wanneer geef je jezelf op de kop, ben je streng of onvriendelijk voor jezelf? 
  • Wanneer zijn er (veel) negatieve gedachten of oordelen? 
  • Haal je jezelf soms omlaag? Hoe?
  • Waar twijfel je over, waar ben je bang voor?

Ontevredenheid: wanneer is er nou eens tijd om te genieten?

  • Hoe tevreden ben je met je leven, je eigen gedrag, je keuzes?
  • Welke levensgebieden zijn voor jou belangrijk? (persoonlijke ontwikkeling, relaties, werk, sport, etc.)
  • Weet je wat je zou willen met betrekking tot elk van die gebieden?
  • In hoeverre leef je, bewust, in het nu? Of kijk je vooral veel terug (zo had ik het willen doen, waarom is dat zo gegaan?). Of ben je vooral gericht op de toekomst (zo wil ik het gaan doen, dit wil ik voelen)?

Meer artikelen in deze reeks

Wil je hier stappen in zetten?
En wil je daar een stuk begeleiding bij van een professional die je in korte tijd echt verder kan helpen? Je bent bij ons aan het juiste adres! Neem contact met ons op, we helpen je graag verder. 

Anderen bekeken ook deze artikelen