Het belang van waarderen: onderling in een team en als leidinggevende
Het positieve effect van waarderen op de werkvloer
In een aantal artikelen over Persoonlijk Leiderschap gaan we uitgebreid in op het creëren van de voorwaarden voor lekker en effectief werken. We geven tips voor die voorwaarden waar je zelf veel invloed op kunt uitoefenen. Daar waar jij zelf aan de knoppen kunt draaien.
Dit artikel gaat over het belang van waarderen, onderling in een team en als leidinggevende.
Waardering is een van de voorwaarden om prettig te werken die mede bepaald worden door anderen. Voorwaarden op teamniveau.
In het plaatje hieronder gaat het daarmee over de middelste rij. Hoe beïnvloed je de sfeer, regel je duidelijkheid over doelen en taakverdeling en haal je meer uit je collega’s?
Dit artikel is eerder verschenen in onze nieuwsbrief ‘Persoonlijk Leiderschap – het belang van waardering: (zelf)reflectie!’ (nr. 40).
Ook elk kwartaal gratis tips en artikelen om je persoonlijk leiderschap te versterken?
Waardering in je team
Een cruciale voorwaarde om je prettig te voelen in een team is het gevoel te hebben dat je gewaardeerd wordt om wie je bent en wat je bijdraagt. Het gevoel dat jij, met jouw unieke kwaliteiten, als individu echt wordt gezien én dat je erbij hoort.
Hier ligt natuurlijk een stuk werk bij jezelf: in hoeverre kun jij, met je eigen ‘bagage’ je veilig voelen bij jezelf en bij anderen? Kun je waardering echt zien en ontvangen, of wuif je het weg? In hoeverre heb je het nodig (als een gat in jezelf dat nooit gevuld wordt), of kun je het goed ontvangen omdat je zelf een stevige bodem hebt van zelfwaardering?
Er ligt ook werk bij de collega’s: in hoeverre tonen ze interesse, uiten ze waardering, luisteren ze goed en vragen ze door?
Heb je de reflectievragen doorgenomen en merk je dat je regelmatig, of in specifieke situaties, moeite hebt met waardering ontvangen of geven? Vaak helpt het eens uit te zoeken waar deze moeite vandaan komt en wat je zou helpen hier anders mee om te gaan.
Ook als team kun je reflecteren en samen nagaan hoe tot een prettiger sfeer te komen waarin het normaal is om mensen in hun kracht te zetten.
Negatief waarderen: slecht spreken over een ander
Het omgekeerde van waarderen is je negatief uitlaten over anderen. Dit komt vaak voort uit angst. De angst dat je niet goed genoeg wordt gevonden door anderen. Door je negatief uit te laten over een ander zeg je impliciet: ik ben beter! Ik sta boven die ander. Je geeft jezelf daarmee slechts schijnzekerheid en je creëert onveiligheid voor anderen. Je vergeet dat iemand die je zo negatief hoort praten bij zichzelf kan denken, ”goh… spreek je ook zo over mij?”
Mensen die zich negatief uitlaten over anderen (die er niet bij zijn) krijgen relatief weinig feedback hierop. Dit komt deels precies door de onveiligheid die het oproept.
Hoor je iemand zo praten? Meld wat het met je doet! ”Ik heb het idee dat je een collega omlaag haalt. Dat vind ik heel vervelend en ik vraag me af of je ook achter mijn rug om zo praat. Het geeft me het gevoel dat ik je niet kan vertrouwen. Ben je je dat bewust?”
Krijg je daarop een snauw of word je feedback gebagatelliseerd? Lik op stuk: Meld opnieuw wat je nu opmerkt: “Ik voel me niet serieus genomen, terwijl ik moeite doe je iets terug te geven dat ik echt belangrijk vind. Besef je dat?”
Help, ik word niet gewaardeerd door mijn leidinggevende!
Stel je hebt hard gewerkt aan een project of presentatie en je leidinggevende heeft er niets positiefs over gezegd, heeft het naast zich neergelegd of alleen een opmerking gemaakt over een onbelangrijke spelfout en je merkt dat dat je raakt.
Doe je er niets aan dan ben je de volgende keer mogelijk minder gemotiveerd of je vertrouwen in je leidinggevende is geschaad. Maak het bespreekbaar, geef aan wat dit met je doet en wat je fijn zou vinden in de toekomst.
Negatieve verwachtingen helpen een gesprek vaak niet verder. Ga uit van een positieve instelling bij de ander, verwacht een positieve reactie en check eens of hij of zij zich bewust is van het eigen gedrag.
Krijg je een negatieve reactie terug, benoem deze dan!
En voor leidinggevenden:
Wees je bewust dat wanneer je negatief reageert op feedback, de kans fors afneemt dat mensen je nog (boven tafel) komen vertellen waar ze mee zitten. Bagatelliseren (“dat valt toch wel mee, zo ben ik nou eenmaal”), ontkennen, boos worden, of zelfs iemand ’terug pakken’ die kritiek op je heeft geuit: het doet schade!
Zie het als een cadeautje wanneer iemand je vertelt dat hij of zij graag meer waardering zou ontvangen. Het geeft je de gelegenheid nog beter te worden in het motiveren van je team.
Waardering geven = Win win
Wanneer je complimenten geeft, focus je op positieve gebeurtenissen en je doet een ander een plezier, je geeft! Je zult merken dat het daarmee je eigen humeur verbetert.
En degene die het compliment ontvangt voelt zich gewaardeerd en gaat met meer motivatie en plezier aan het werk.
Quick Scan
Hoe gewaardeerd voel jij je in je werk? En kun je zelf waardering uiten? Doe hier de quick scan Waarderen.
Meer artikelen in deze reeks
Wil je zelf actief aan de slag met het geven en ontvangen van feedback?
Dan is onze open tweedaagse training Effectief & Assertief Communiceren iets voor jou. We geven deze training ook in company.