Referentie: In gesprek gaan met de teamleden
Ik kan het kort houden, dit stukje. Ik dacht namelijk dat ik het prima deed. Ik kreeg geen signalen dat het anders was. Tot ik doorkreeg dat ik niet open stond voor die signalen. Dat ik onmiddellijk in de verdediging sprong als een medewerker met kritiek kwam. Dat ik mijn beleid toelichtte en niet doorvroeg waar ze nou eigenlijk mee zaten. En dat ze dus al een tijdje niet meer kwamen. Niet bij mij althans…
Dat was geen leuk inzicht. Je doet het toch graag gewoon goed. Zeker naar je mensen toe. Miranda liet zich niet bepaald afschepen met mijn commentaar dat ze het verkeerd zag (“Kijk, dit bedoel ik”, zei ze…). Ik ben me anders gaan opstellen. In lijn met hoe ik wil zijn en niet meer zo bang dat ik altijd de oplossing moet hebben.
Het heeft een tijd geduurd voor ik het vertrouwen terugkreeg van mijn team. Inmiddels is de sfeer sterk veranderd. Het is moeilijker geworden, want de mensen hebben zorgen en zijn erg kritisch. Maar het is ook makkelijker geworden. Want die dingen waren er voorheen ook, alleen ik kreeg ze niet boven water. Nu zoeken we samen uit hoe we met alle, soms bedreigende, veranderingen die spelen, om willen gaan. Dat werkt.
Miranda, dank je wel!
Paul, manager