Stoppen met stressen:
stilstaan, voelen en aanpakken

Burn-out checklist en tips

 

Eerder verschenen in onze nieuwsbrief 'Eerste Hulp Bij Oververmoeidheid en Stress' (nr.23). Ook elk kwartaal gratis tips en artikelen voor meer succes en energie ontvangen? Meld je hier aan voor ons E-zine!

 

Als stress structureel wordt loop je kans op een burn-out. Uit onderzoek door het CBS blijkt dat het percentage werknemers met burn-out klachten de laatste jaren is toegenomen. In 2016 heeft 1 op de 7 werknemers een burn-out. 

Overal om ons heen merken we dat de druk op werkenden toeneemt. Hetzelfde werk wordt vaak met minder mensen gedaan.

Dat is niet het enige. De druk op betere prestaties en toenemende kwaliteit, efficiëntie en (kosten)effectiviteit neemt voortdurend toe. Mensen werken regelmatig meer uren en daarmee komt de privé-werkbalans onder druk te staan.

 

We zien daarnaast dat de combinatie van die werkdruk met bijv. zorgen om de kinderen, ziekte van een partner of de verzorging  van (zieke) ouders kan leiden tot forse overbelasting  en te weinig herstel en veerkracht. Vaak komt men hierdoor in een neerwaartse spiraal terecht. 

Als het drukker wordt, ren je door en neem je minder tijd voor jezelf, voor rust, herstel, leuke activiteiten, sporten en sociale contacten. Zaken waar je juist energie van krijgt.

 

Checklist: van stress tot burn-out

Welke van de onderstaande stress symptomen herken je bij jezelf?

 

  

Ga bij bovenstaande signalen altijd eerst naar je huisarts.

 

De mensen die bij ons komen in het kader van burn-out preventie of begeleiding vinden het vaak moeilijk om:

 

 

De managers en professionals die wij coachen werken hard. Ze hebben hart voor hun vak en doen de dingen graag goed en effectief. Ze hechten belang aan persoonlijke ontwikkeling en groei. Ze willen optimaal presteren en weten dat dat vergt dat ze goed communiceren én voor zichzelf zorgen. Maar tussen weten, voelen én doen zit soms een kloof. Die helpen wij overbruggen.

 

Wil je zelf nu stoppen met stressen, dan vergt het dat je letter en figuurlijk stil gaat staan en werkelijk kijkt en voelt hoe het nu met je gaat. Welke dingen gaan goed, welke dingen wil je anders en wat is daar voor nodig?

 

Gebruik ons EHBO stappenplan uit onderstaand artikel!

 

Neem je eigen signalen serieus, durf een actieplan op te stellen en voer het uit.

 

   Eerste Hulp Bij Oververmoeidheid en stress Langedijk Consult

 

Eerste Hulp Bij Oververmoeidheid en Stress

Heb je het gevoel dat een aantal van de symptomen uit de checklist op jou van toepassing is? Hieronder volgt een 5 stappenplan om nu de gevoelens van stress en vermoeidheid te reduceren.

 

1. Beweeg                                                                       

 
Stel je doel niet te hoog, je hoeft niet te presteren, je gaat gewoon lekker bewegen. Zoek een maatje, zodat je echt een afspraak hebt.
  

2. Zorg voor jezelf

 

3. Wees mild

 

4. Positieve focus

 

5. Pak het aan

 

Merk je dat je hulp nodig hebt om je stappenplan concreet vorm te geven of in praktijk uit te voeren, neem contact met ons op voor een intakegesprek of volg één van onze trainingen. Bel Miranda Langedijk (06-13.54.10.47) of Nannette de Boer (075-614.54.27) voor meer informatie of een afspraak.

 

Welkom bij Langedijk Consult

Miranda Langedijk

Langedijk Consult is gespecialiseerd in professionele (team) coaching & training. Effectief communiceren en (samen)werken en burn-out preventie en stressreductie.