Artikelen en concrete tips gericht op het reduceren van (werk)stress en het voorkomen van burn-out


Burn-outpreventie en stressreductie

Oorzaken, signalen en gevolgen van (werk)stress en 10 tips voor stressreductie

In dit artikel alles over de oorzaken en gevolgen van (werk)stress.
Compleet met een checklist van fysieke en psychische symptomen en natuurlijk ook 10 tips om stress te verminderen.


Stoppen met stressen: stilstaan, voelen en aanpakken. Burn-out checklist en tips

Dit artikel gaat over het herkennen van signalen van stress, oververmoeidheid en burn-out. Gebruik onze EHBO checklist om te zien hoe je er voor staat en stel zo nodig je eigen actieplan op om in de komende weken te stoppen met stressen en te starten met ontspannen werken.


Werkstress reductie: 3 factoren om mee aan de slag te gaan

In 2017 had zo'n 16 procent van alle verzuimde werkdagen in Nederland, werkstress als reden. Ernstige, langdurige werkstress kan zich ontwikkelen tot een burn-out. Maar liefst één op de zeven werknemers blijkt last te hebben van burn-outklachten.
Voor stressreductie zijn drie factoren heel belangrijk: de werkdruk, de regelmogelijkheden en de sociale steun.
Je leest er alles over in dit artikel.


Werkstress reductie: de werkdruk verlagen, balans tussen draagkracht en draaglast

Organisaties en leidinggevenden kunnen de kans op werkstress en een burn-out bij medewerkers verkleinen door op drie zaken heel alert te zijn: de werkdruk, de regelmogelijkheden en de sociale steun.
In dit artikel focussen we op de eerste cruciale factor, waarop je invloed uit kunt oefenen: de werkdruk verlagen.


Werkstress reductie: het vergroten van je regelmogelijkheden

In dit artikel alles over de voordelen van het vergroten van de regelruimte op je werk om zo werkstress te reduceren. Met een zelfscan om na te gaan hoeveel invloed je hebt en hoe tevreden je daarover bent en praktisch tips voor managers en professionals.


Werkstress reductie: het belang van sociale steun

De werksfeer en daarmee de steun die je ervaart in je directe werkomgeving is van groot belang voor de mate waarin je stress ervaart. In dit artikel richten we ons op het belang van sociale steun. Met 10 tips om te bouwen aan de voorwaarden voor het ervaren van steun en praktische voorbeelden om de sociale steun binnen je team te vergroten.


Uit de dip: werken aan je fysiek weerstand

Iedereen ervaart wel eens een dip. Hoe zorg je dat je er snel weer uit komt? In dit artikel tips om te bouwen aan kracht en een goede fysieke weerstand.


Uit de dip: rustig en gestaag opbouwen. Werken aan je mentale weerbaarheid

Tweede artikel uit het drieluik over het versterken van je weerstand. Hoe ga je met jezelf om in een dip en hoe bouw je weer rustig op? In dit artikel tips om je mentale weerbaarheid te vergroten.


Goed voor jezelf zorgen: slapen - hoe je slaapt weerspiegelt hoe je leeft

Stress heeft een enorme impact op het functioneren van je lichaam en geest. Wil je je eigen balans tussen draagkracht en draaglast verbeteren, dan is het goed om in te zetten op het optimaliseren van je eigen gezondheid. Hoe je slaapt weerspiegelt hoe je leeft. Verander je dagelijkse patronen, dan verander je je slaappatroon. In dit artikel de eerste 3 van 7 stappen om (weer) heerlijk te kunnen slapen. Zodat je ook met energie en plezier kunt werken.


Goed voor jezelf zorgen: meer energie, minder stress? Beter slapen!

Veel coachvragen gaan over het vergroten van energie en (werk)plezier. Goed voor jezelf zorgen is daarmee een belangrijk thema. Goed slapen is hierbij een cruciale factor. Er is een sterke relatie tussen stress en nachtrust. In dit artikel de relatie tussen slapen en emoties en in 4 praktische (vervolg)stappen naar een betere nachtrust.


Goed voor jezelf zorgen: vertragen - hoe snel ga jij?

Eén van de dingen waar we als mens flink last van kunnen hebben is ‘een vol ‘hoofd’. Een hoofd dat altijd ‘aan’ staat. Het gevoel dat je altijd aan het rennen en vliegen bent en dat je geen tijd hebt om te ontspannen. Dat je niet aan jezelf toekomt. Als je iets wilt veranderen dan vraagt dat altijd eerst bewustwording.
Wil je nog wat meer ontspannen leven, dan eerst zelfreflectie.


Zonder werkstress op vakantie. 7 Tips voor een goede werkoverdracht

Ieder jaar gestrest op vakantie gaan en bij terugkomst het vakantiegevoel alweer snel kwijt zijn door een overvolle mailbox en stapels werk? In dit artikel 7 tips voor een goede werkoverdracht.


Passie voor je vak, trots op je werk. Een artikel over stressreductie voor onderwijsprofessionals

Je passie centraal stellen helpt bij stressreductie. Een artikel speciaal voor onderwijsprofessionals geschreven voor het Vervangingsfonds i.h.k.v. hun werkdruk-project voor een veertigtal scholen in november 2016. Ook verschenen in onze nieuwsbrief Passie voor je vak, trots op je werk! (nr.37).

Welkom bij Langedijk Consult

Miranda Langedijk

Langedijk Consult is gespecialiseerd in professionele (team) coaching & training. Effectief communiceren en (samen)werken en burn-out preventie en stressreductie.