Nieuwe publicatie: Werkstress reductie - De 5 grote voordelen van regelruimte

22-01-2019

Miranda publiceert op LinkedIn met regelmaat inhoudelijke artikelen met thema's als persoonlijk leiderschap, effectief communiceren en (samen)werken, effectief timemanagement, werkstress reductie en burn-out preventie.

Onderstaand artikel is recent gepubliceerd:

 

Werkstress reductie: de 5 grote voordelen van regelruimte

 

 

Al jaren is het aantal mensen dat een burn-out krijgt schrikbarend hoog.

In 2017 had één op de zeven werknemers last van burn-outklachten.

Organisaties en leidinggevenden kunnen de kans op werkstress en een burn-out bij medewerkers verkleinen door op drie zaken heel alert te zijn: de werkdruk, de regelmogelijkheden en de sociale steun.  

In dit artikel meer over het belang van regelmogelijkheden.

 

Met regelmogelijkheden wordt verwezen naar de mate waarin je zelf invloed kunt uitoefenen in en op je werk. De vrijheid die je hebt om zelf te bepalen hoe je je werk optimaal inricht en organiseert.

 

Hoe meer invloed je ervaart om je werk naar eigen inzicht goed uit te voeren, des te beter je het zo kunt regelen dat je je daar prettig bij blijft voelen.

Je kunt dan immers beter afstemmen op jouw wensen en behoeften, je kwaliteiten en interesses.

Hoe beter die afstemming, des te minder energieverlies en werkstress!

 

De 5 Grote Voordelen van Regelruimte!

 

Bij meer regelmogelijkheden:

  1. Leidt een hogere werkdruk veel minder snel tot vermoeidheidsklachten en stress. De regelruimte werkt als een buffer. Daardoor kun je zaken veel makkelijker opvangen. Het helpt enorm wanneer je meer richting kunt geven aan je werk. 
  2. Kun je taken beter afwisselen waardoor je minder risico loopt op lichamelijke klachten bijvoorbeeld als gevolg van (repetitieve) overbelasting. Denk bijvoorbeeld aan het afwisselen van beeldschermwerk met even in beweging zijn, een gesprek voeren of een pauze houden.
  3. Kun je je werk beter afstemmen op hoe je je voelt en wat je aankunt gedurende de dag en door de week. Daardoor kun je je energie beter benutten, ervaar je minder spanning en ben je dus effectiever. Ben je bijvoorbeeld vanaf een uur of 10 ’s ochtends het meest scherp en helder, plan dan die taken in die een grote concentratie vergen.
  4. Is het beter mogelijk incidenteel overwerk te voorkomen. Bijvoorbeeld door werkzaamheden te verschuiven in de tijd of door hulp in te roepen van collega’s.
  5. Ervaar je vaak meer motivatie, betrokkenheid en arbeidstevredenheid. Wanneer je immers zelf je voorwaarden voor succes op orde kunt brengen, neemt de kans op succes toe. Je zult daardoor eerder serieus genomen worden, gevraagd worden om mee te denken en te doen en meer voldoening halen uit je werk.

 

Meer lezen? Zie onze nieuwsbrief 'Werkstess reductie: #3 Het vergroten van je regelmogelijkheden'.

Het volledige artikel en alle tips kun je ook vinden op onze website.

 

Wil je zelf invloed hebben op de voorwaarden voor je succes? 

Lees meer.


Terug naar het overzicht

Winter: aandacht en stilte

Miranda Langedijk

Tijd om naar binnen te kijken. Goed voor jezelf te zorgen. Tijd om te voelen wat is en je route te bepalen. Waar sta je nu en waar wil je heen? Laat je inspireren!