Referentie Trainer: Succesvolle ambitieplannen door managers

Referentie Trainer: Succesvolle ambitieplannen door managers

Onlangs heb ik als retailtrainer een tweedaagse managementtraining mogen ontwikkelen en uitvoeren voor Telfort (retail). Telfort heeft 38 winkels in Nederland waar de shopmanagers de leiding hebben over de winkelteams. Om de aanwas van nieuwe shopmanagers te garanderen, hanteert Telfort een Talentenprogramma voor medewerkers die door hun aanpak en prestaties positief zijn opgevallen. Deze medewerkers met (verwacht) potentieel worden via het programma gecoacht om shopmanager te worden.

Het doel van de tweedaagse Krachttraining is het maken van een ambitieplan (ontwikkelplan tot shopmanager). Tijdens de training gaan we in op de verwachtingen en specifieke competenties die een (shop) manager moet bezitten, om een goede leider en leidinggevende te zijn. De eigenschappen en de kenmerken van het gewenste gedrag worden met elkaar in verschillende werkvormen besproken en uitgewerkt per kerncompetentie. De kern van deze training is het Dromen, Denken, Durven, Doen model.

In de eerste training (Krachttraining 1.0) merkte ik dat de deelnemers de eerste onderdelen prima kunnen volgen en begrijpen. Ook waren de werkvormen sterk genoeg om de deelnemers de competenties en het bijbehorende gedrag te laten benoemen. Toch bleek dat het benoemen van eigen ontwikkelpunten (aan de hand van de eerder besproken competenties) moeizaam verliep en als lastig werd ervaren door de deelnemers. Er kwamen ambitieplannen uit die niet concreet waren. Een deel van de opdracht was vervolgens het SMART maken van het ambitieplan en ook dat bleek erg lastig te zijn voor de meeste deelnemers.

Tijdens het ontwikkelen van de training voor de tweede groep (Krachttraining 2.0) ben ik Het SuccesManagementSpel tegengekomen op LinkedIn. Na het lezen van de website leek mij dit het juiste middel om de deelnemers op een andere manier tot een (SMART) ambitieplan te laten komen. Deze toolkit helpt o.a. om van Dromen via Denken naar Durven en Doen te gaan.

Vervolgens ben ik gaan bellen met Miranda Langedijk (mede ontwikkelaar van het spel en (team) coach) om nog wat vragen beantwoord te krijgen over het toepassen van het SuccesManagementSpel. Miranda nodigde me hierop uit om het spel op te halen en kort door te spreken, in het bijzonder gericht op mijn doelstelling. Deze unieke kans heb ik natuurlijk meteen aangegrepen. In het gesprek met Miranda werd me nog duidelijker dat dit spel het perfecte instrument is voor het concreet krijgen van aandachtspunten én het stimuleren van de deelnemers om tot een ontwikkelplan te komen dat ze ook werkelijk gaan uitvoeren.

Op dag twee van de training heb ik de groep van acht deelnemers in twee groepen gezet. Iedere groep heeft na een korte uitleg een speldoos gekregen om mee aan de slag te gaan. Ik heb de deelnemers gevraagd hun persoonlijke ontwikkelpunten (zoals benoemd in de eerdere onderdelen van de training) middels het spel verder te onderzoeken en vervolgens met de groepsgenoten in gesprek te gaan aan de hand van de coachkaarten en het spelbord. Op een actieformulier (bijgeleverd in de handleiding) konden de deelnemers de eigen inzichten en de verschillende tips van collega’s invullen.

Door het spel kwamen de deelnemers tot concrete oplossingen en hulpmiddelen. De deelnemers durfden zich sneller kwetsbaar op te stellen en zij herkenden overeenkomsten bij elkaar. Zij waren erg enthousiast over de inzet van het spel. Het resultaat was uiteindelijk een verzameling ambitieplannen die SMART waren. De deelnemers gaan zich nu verder ontwikkelen waarbij de met het spel opgestelde ambitieplannen de leidraad vormen. Mijn conclusie: een geweldig spel met een groot resultaat!

Erwin van Tilborg, Trainer Telfort Retail