Waarderen en gewaardeerd worden: start met (zelf)reflectie

Waarderen en gewaardeerd worden: start met (zelf)reflectie

Zelfreflectie water
Home » Persoonlijk Leiderschap » Waarderen en gewaardeerd worden: start met (zelf)reflectie

Waardering? Een must!

Je gewaardeerd voelen is een basisvoorwaarde voor arbeidstevredenheid en motivatie. Hoe zit jij erin?
In dit artikel alle reflectievragen voor een zelfonderzoek. Die geven je de mogelijkheid om onder de loep te nemen hoe jij waardeert en gewaardeerd wordt. 

Door na te gaan hoe jij er zelf in zit krijg je een beter beeld van waar je nog winst kan boeken en hoe dat te doen. Door de vragen hieronder te beantwoorden, kun je naar boven halen wat maakt dat je je gewaardeerd voelt en hoe jij anderen waardeert.

Dit artikel is eerder verschenen in onze nieuwsbrief ‘Persoonlijk Leiderschap – het belang van waardering: (zelf)reflectie!’ (nr.40).

Ook elk kwartaal gratis tips en artikelen ontvangen om je persoonlijk leiderschap te versterken?

1. Wie waardeert jou en wie waardeer jij?  

Antwoorden: ja/nee/n.v.t.Word je voldoende gewaardeerd door:Geef je voldoende waardering aan:
Je leidinggevende  
Diens leidinggevende  
Je naaste collega’s  
Het team waar je onderdeel van uitmaakt  
De mensen buiten je team, met wie je werkt in de organisatie  
Je klanten  
De mensen met wie je (samen- en net-)werkt buiten de organisatie (toeleveranciers, samenwerkingspartners, netwerk)  

2. Verdieping: waaruit blijkt waardering? 

Wat doen de mensen door wie jij je echt gewaardeerd voelt?
Ga hieronder eens na welke van deze vormen van waardering je herkent en ontvangt.

  • Wat zeggen ze?
  • Waar vragen ze je naar?
  • Hoe luisteren ze?
  • Laten ze je uitspreken?
  • Laten ze je merken dat ze je gehoord en begrepen hebben?
  • Zijn ze geïnteresseerd in en op de hoogte van wat jij doet (voor de organisatie)?
  • Wat doen ze voor je?
  • Hoe gaan ze om met jouw vragen en verzoeken?
  • Hoe reageren ze wanneer het je goed gaat dan wel wanneer je het moeilijk hebt?
  • Wat onthouden ze?
  • Waar komen ze op terug?
  • Hoe gaan ze met je om wanneer je een fout hebt gemaakt of wanneer je in een valkuil stapt?
  • Hoe praten ze over je tegen anderen?
  • Hoe benaderen ze je, persoonlijk, mondeling, schriftelijk, via mail, in appjes?
  • Denken ze met je mee?
  • Geven ze je wel eens complimenten, ondersteuning, een berichtje, kaart of cadeautje?
  • Bedanken ze je voor de samenwerking, je inzet, kennis, specifieke vaardigheden, ervaring, deskundigheid of resultaten?

3. En hoe zit dat voor de mensen door wie je je niet gewaardeerd voelt? 

  • Wat maakt dat je waardering mist? 
  • Doet de ander iets waardoor je je negatief behandeld voelt? 
  • Of laat de ander vooral de positieve waardering achterwege? 
  • Kan het zijn dat de ander zijn of haar waardering laat blijken op een andere manier dan die jij verwacht of wenst?
  • Heb je kenbaar gemaakt wat jij graag zou willen qua waardering?

4. Wat doe jij om je waardering te laten blijken?  

  • Hoe uit je je waardering?
  • Hoe vaak uit je je waardering?
  • Word jij blij van de gelegenheid om een ander te laten weten dat je iets prettig, leuk, positief, knap, zorgvuldig, stoer, aardig, doordacht, mooi of briljant vindt? 

Let op! Waardering ontvangen door oprecht te bedanken voor een compliment = ook je waardering laten blijken

Tip: Waardering ontvangen, hoe doe je dat?

  1. Kijk de ander aan en zeg oprecht: Dank je wel! (En voeg eventueel toe: wat leuk dat je dat meldt! Of: wat fijn dat je me dat zegt!)
  2. Klaar! 🙂 

Meer artikelen in deze reeks

Wil je zelf actief aan de slag met het geven en ontvangen van positieve en negatieve feedback?
Dan is onze open tweedaagse training Effectief & Assertief Communiceren iets voor jou.
We geven deze training ook in company. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Anderen bekeken ook deze artikelen