Werkstress reductie: de werkdruk verlagen

Werkstress reductie: de werkdruk verlagen

Balans tussen draagkracht en draaglast 

Organisaties en leidinggevenden kunnen de kans op werkstress en een burn-out bij medewerkers verkleinen door op drie zaken heel alert te zijn: de werkdruk, de regelmogelijkheden en de sociale steun.  

In dit artikel focussen we op de eerste cruciale factor, waarop je invloed uit kunt oefenen: de werkdruk verlagen.

Wil je meer weten over de cijfers en achtergronden van werkstress? 
Je vindt ze in ons artikel Werkstress reductie: 3 factoren om mee aan de slag te gaan.

Dit artikel is eerder verschenen in onze nieuwsbrief ‘Werkstress reductie: #1 De werkdruk verlagen’ (nr.41).

Ook elk kwartaal gratis tips en artikelen voor meer balans en ontspanning ontvangen?

De werkdruk verlagen 

Bijna 2,7 miljoen werknemers hebben last van een hoge werkdruk van wie ongeveer een miljoen kans heeft op een burn-out. Op de werkvloer is dit onderwerp vaak nog een taboe.

(Bron: ANP 14 november 2017). 

Werkdruk is de verhouding tussen de draaglast (de mate waarin je belast wordt: wat wordt er van je gevraagd?) en de draagkracht (de mate waarin je belastbaar bent: wat kun je aan?). 
Als draaglast en draagkracht goed in balans zijn, dan kun je aan wat er in het werk van je gevraagd wordt.
Wordt er meer van je gevraagd dan je aankunt, dan ervaar je een te hoge werkdruk. 

De één kan meer hebben dan de ander. Hoeveel je kunt hebben, kan ook sterk afhangen van het moment. Loopt thuis alles op rolletjes dan heb je waarschijnlijk meer energie om uitdagingen op je werk het hoofd te bieden.

Hoeveel werkdruk je ervaart, hangt ook samen met hoe jij naar de situatie kijkt. Wat de één een uitdaging vindt, is voor de ander een drama 😉

Elke verandering begint met je bewust te worden van wat je precies spanning geeft. Door altijd te kijken naar zowel draagkracht als draaglast krijg je meer zicht op wat er nodig is om de werkdruk te verlagen. 

Werken aan de draaglast

Wil je je werkdruk verlagen, dan kun je inzetten op het verlagen van wat er van je wordt gevraagd (draaglast). Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan: 

  • minder werk op je nemen
  • de lat lager leggen
  • werk beter verdelen over de dag/de week (minder pieken)
  • zorgen voor minder verstoringen
  • zorgen dat werk op de juiste manier aan je wordt aangeleverd (compleet, tijdig, heldere vraagstelling, duidelijke deadline)

Het kan ook helpen je privé leven goed onder de loep te nemen.
Hoeveel verantwoordelijkheden en verplichtingen heb je in je vrije tijd?
Heb je thuis steeds het gevoel nog van alles te ‘moeten’? 
Heb je zorgen of problemen? Besteed je veel tijd aan het helpen van of zorgen voor anderen?
Minder ‘moeten’ en meer ontspanning verlagen je draaglast.

En… ook leuke dingen doen kost energie.

Werken aan draagkracht

Werken aan draagkracht betekent vooral werken aan jezelf en je eigen competenties, middelen, mogelijkheden en ondersteuning.
Het kan best zijn dat je constateert dat dit team- of afdelingsbreed aandacht behoeft. Soms heeft iedereen baat bij meer duidelijkheid over verantwoordelijkheden, bevoegdheden, doelen en gewenste resultaten.
Zo kan het verbeteren van bijvoorbeeld een werkproces of het leren beheersen van een benodigd computerprogramma voor meer mensen de werkdruk verlagen, doordat het de draagkracht van een ieder verhoogt.

Je privé situatie heeft ook invloed op je draagkracht. Slaap je goed? Eet je gezond? Heb je voldoende beweging? Heb je voldoende steun van familie en vrienden? Haal je voldoening en plezier uit je sociale contacten? Is er voldoende ruimte om bij te komen en te herstellen, leuke dingen te ondernemen en energie op te doen?
Al deze zaken hebben invloed op hoeveel je aankunt.

Hieronder lees je meer over de factoren die je draagkracht bepalen. Ze geven je een beeld van waar je naar kunt kijken om meer draagkracht te ontwikkelen

5 Factoren die mede je draagkracht bepalen 

Draagkracht is de mate waarin je de situatie die zich voordoet en wat die situatie van je vraagt, kan hanteren. Je persoonlijke draagkracht wordt o.a. bepaald door een combinatie van vijf factoren:

1. Persoonlijkheid/karakter

Hoe je karakter is, bepaalt mede hoeveel je aankunt, wat je stress geeft en hoe je op stress reageert.

  • Ben je bijvoorbeeld zwaar op de hand of juist optimistisch ingesteld? 
  • Heb je het gevoel dat je zelf invloed kunt uitoefenen of ben je van mening dat gebeurtenissen je veelal overkomen?
  • Heb je veel of juist weinig zelfvertrouwen?
  • Ben je dol op nieuwe ervaringen en heb je veel uitdaging nodig of verander je liever weinig

2. Competenties, vaardigheden en ervaring  

Zorgen voor een goede match tussen wat je kunt en wat je aangaat is een vorm van ‘met de rivier meezwemmen’. Tegen de rivier in zwemmen is zwaarder en levert meestal meer spanning op.  

  • Weet je waar je goed in bent, over welke vaardigheden je beschikt, wat je snel en vloeiend af gaat?
  • Wat vind je leuk? Wat sluit aan op je talenten, waar zit je passie? 
  • Ook het effectief omgaan met stress is een vaardigheid (of liever een levenshouding) die je kunt leren!
  • Sta je regelmatig stil en kun je reflecteren (op jezelf)?
  • Kun je je grenzen aangeven, nee zeggen, zaken terugleggen? 

3. Psychische en lichamelijke gezondheid

Als je lichamelijke en mentale conditie niet goed is, ben je meer vatbaar voor spanning. Psychische problemen kosten veel tijd en (mentale) energie.

  • Ben je mild en vriendelijk voor jezelf of geef je jezelf snel op je kop?
  • In hoeverre heb je last van (onverwerkte) ervaringen, lichamelijke beperkingen?
  • Slaap je genoeg, neem je tijdig je rust, eet je gezond en beweeg je voldoende? 

4. Financiële en materiële middelen

Het kunnen beschikken over voldoende financiële middelen maakt het mogelijk het leven comfortabeler te maken en je meer te richten op die dingen waar jij goed in bent en die je met plezier doet. Als je financiële zorgen hebt, dan kan dit je veel spanning geven. 

  • Kun je iets doen aan het versterken van je financiële positie?
  • Kun je stress verlagen door anders te kijken naar of om te gaan met de situatie waarin je je bevindt? 

5. Sociaal netwerk en sociale steun

De mate waarin je steun ervaart van en je verbonden voelt met anderen, draagt in grote mate bij aan je welbevinden en draagkracht. Eenzaamheid en het gevoel dat alles op jouw schouders rust kan ongelukkig maken.  

  • Ben je je bewust van je eigen netwerk (alle mensen die je privé en zakelijk kent)? 
  • Hoe onderhoud je je netwerk?
  • Heb je mensen om op terug te vallen, mensen die je willen helpen en ondersteunen?
  • Weet en durf je je netwerk te benutten?  

10 Tips om je draaglast te verlagen

Je kunt:   

  1. De tijd nemen om overzicht te houden over je werkzaamheden
  2. Dagelijks je prioriteiten bepalen
  3. Een haalbare planning maken
  4. Je cirkel van invloed bepalen en daarnaar handelen (wat is aan jou en wat niet)
  5. De lat wat minder hoog leggen, leren los te laten
  6. Leren grenzen te stellen en ‘nee’ te zeggen
  7. Leren hulp te vragen
  8. Zaken tijdig bespreekbaar maken
  9. Bepaalde kennis opdoen die je in je werk nodig hebt
  10. Zoeken naar een andere baan die beter bij je past en waar je blij van wordt 😉

Wil je hier heel goed in worden en zo je draagkracht vergroten?
Neem contact met ons op om een intake coachgesprek in te plannen en/of volg onze Training Effectief & Assertief Communiceren
En wanneer je merkt dat wat de werksituatie van je vraagt helemaal niet (meer) passend is bij wat jij wilt of kunt, we verzorgen ook loopbaancoaching.