Zelf-test: Negatieve feedback ontvangen

Zelf-test: Negatieve feedback ontvangen

Hoe ga je om met negatieve feedback?

Vind je het ontvangen van negatieve feedback lastig of juist fijn?

Met onderstaande test kom je erachter hoe je zelf omgaat met negatieve feedback. Beantwoord de onderstaande vragen en tel de punten voor de antwoorden bij elkaar op. De uitslag volgt na de test.

 Geef bij elk van de stellingen middels een cijfer aan hoe vaak deze stelling voor jou op gaat 1 =
Nooit
 2 =
Meestal niet 
 3 =
Soms wel,
soms niet 
 4 =
Vaak 
 5 =
Altijd 
1Als ik word aangesproken dan reageer ik rustig, gericht op luisteren en ontvangen12345
2Als ik negatieve feedback krijg dan blijft mijn zelfvertrouwen intact12345
3In mijn privésituatie krijg ik negatieve feedback die me verder helpt12345
4Als mensen mij negatieve feedback geven vraag ik zo nodig door tot ik precies weet wat ze bedoelen12345
5Als ik een nieuwe rol of taak vervul vraag ik gericht om feedback12345
6Als iemand mij op een vervelende manier feedback geeft, dan reageer ik daar assertief op12345
7Als mensen mij negatieve feedback geven bedank ik ze voor hun openheid12345
8Ik zorg ervoor dat ik nuttige negatieve feedback krijg in mijn werksituatie12345
9Ik ga aan de slag met voor mij belangrijke feedback12345
10Wanneer ik iets doe met de feedback die ik heb gekregen koppel ik dat terug aan degene die me de feedback gaf12345

Uitslag

Minder dan 20 punten: Feedback ontvangen is lastig

Waarschijnlijk is het ontvangen van feedback voor jou een lastig punt. Krijg je wel voldoende, goede (nuttige) feedback van voor jou belangrijke anderen? Ben je onzeker of je het wel hoort wanneer iemand ontevreden is of krop je zelf je frustraties ten aanzien van anderen op? Ga je meteen in de verdediging of juist in de aanval als iemand zich negatief over je gedrag uitlaat? Misschien is het tijd hier eens goed naar te kijken en na te gaan wat je nodig hebt om je prettiger en zekerder te voelen op dit punt?

20-40 punten: Feedback ontvangen gaat (redelijk) goed

Heb je tussen de 20 en 40 punten dan ben je waarschijnlijk redelijk tevreden over de mate waarin en de wijze waarop je feedback ontvangt in je leven hoewel je jezelf met enige regelmaat tegen komt. Misschien heb je ook regelmatig een ‘3’ gescoord omdat je anders met verschillende werk- of privé-situaties omgaat. Weet je wat je nog lastig vindt? Wat mis je of wat belemmert je om met nog meer aandacht en ontspanning vanuit jezelf te kunnen reageren? Wil je die specifieke punten oppakken of accepteer je dat ze (in bepaalde situaties) gewoon bij je horen?
Tip: vraag een ander eens de vragenlijst in te vullen voor/over jou.

Meer dan 40 punten: Feedback ontvangen is een kwaliteit

Met meer dan 40 punten vind je het waarschijnlijk fijn om feedback te ontvangen. Je houdt zaken bij jezelf en je bent gericht op je eigen ontwikkeling. Je hoort dan ook graag hoe anderen tegen jou aankijken. Je kent jezelf en je eigen reacties. Als het eens niet goed loopt, kom je daar op terug en herken je de bijbehorende signalen een volgende keer weer eerder.
Vraag: zien anderen jou ook zo?

Ga voor 5 tips om krachtig kwetsbaar te zijn naar het artikel Feedback goed ontvangen, zo doe je dat.

Wil je liever geen negatieve feedback meer ontvangen? Dat kan op 6 manieren

Wil je ondersteuning op maat (coaching of (team) training)?
Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. We staan je graag te woord! Je kunt ook deelnemen aan onze training Effectief & Assertief Communiceren.